Ще 16 квітня цього року президент України підписав указ про створення військової адміністрацій у Маріуполі, проте тільки 22 грудня Маріупольська міська військова адміністрація з’явилася насправді. До цього моменту її не існувало навіть на папері.
«Документи для державної реєстрації Маріупольської міської військової адміністрації Маріупольського району Донецької області були подані державному реєстратору 19 грудня 2025 року. Згідно із законодавством (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»), державний реєстратор зобов’язаний розглянути такі документи та провести реєстрацію протягом 24 годин з моменту їх надходження, крім вихідних та святкових днів.
У результаті розгляду поданих документів 22 грудня 2025 року Маріупольську міську військову адміністрацію Маріупольського району Донецької області було зареєстровано як юридичну особу в організаційно-правовій формі – орган держаної влади», - повідомили на запит 0629 в пресслужбі Маріупольської міської ради.
Чому з’явилася потреба у створенні МВА саме зараз? Чи є порушенням її нестворення ще у 2022-му році. Хто буде фінансувати новостворену державну установу, та хто в ній буде працювати? Що буде з центрами «ЯМаріуполь» і житловими програмами? Ось на ці питання ми шукали відповіді.
Але спочатку передісторія питання
Розмови про необхідність створення військової адміністрації у Маріуполі розпочались ще влітку 2022 року, коли стало зрозуміло, що депутати Маріупольської міської ради не можуть зібратися на сесію, навіть онлайн через відсутність кворуму. Маріупольці обрали стільки зрадників у місцеву раду, що майже половина з обранців залишилася в окупації і одразу почала співпрацювати з ворогом.
Ну а для маріупольців за межами окупації це мало суттєві наслідки. Маріуполь в екзилі залишився без бюджету, без можливості ухвалювати програми підтримки, які потребували рішення сесій. Значна сума місцевих грошей, які залишилися на рахунках міськради, були заморожені – без рішення сесії виконком не міг розпоряджатися цими грошима.
Представники громади Маріуполя одразу почали писати звернення до обласної адміністрації та президента з вимогою створити ВА у Маріуполі. Люди були переконані, що новостворений орган неодмінно очолить людина, яка буде викликати довіру громади.
Варіант, при якому очільником ВА стане чинний мер міста Вадим Бойченко, який втратив довіру частини містян після подій 2022 року, серед громадського активу навіть не розглядався. Тож коли через 8 місяців роздумів Володимир Зеленський таки призначив начальником ВА Вадима Бойченка, розчарування та роздратування частини громади таким призначенням стало гучним і помітним.
Читайте про це тут:Від байдужості до Майдану. Як відреагували маріупольці на призначення Вадима Бойченка головою військової адміністрації
Натомість у самій міськради ніколи не хотіли перетворюватися на військову адміністрацію. Напроти, протягом останніх 3 років маріупольський муніципалітет всіма можливими шляхами намагався добитися від українських парламентарів інших рішень тупикового становища, у якому опинилося місто. Наприклад, вносилися пропозиції, щоби законотворці надали можливість міськрадам ухвалювати рішення без кворуму - з тим депутатським складом, який залишався в Україні. Також висувалися пропозиції внести зміни в законодавство, щоб дозволити проводити сесії дистанційно. Але жодна з цих пропозицій не була реалізована.
Тож тепер маріупольському муніципалітету доведеться вчитися працювати у новому для себе форматі.
Читайте також:Повернення без довіри: кого і навіщо призначили керувати Маріуполем
Хто контролює роботу ВА
Діяльність військових адміністрацій всіх рівнів регулює Закон України «Про правовий режим воєнного стану».
Згідно до закону, військові адміністрації можуть створюватися на територіях, де діє воєнний стан. Слово «можуть» означає, що створення ВА не є обов’язковим, а рішення про це ухвалює Президент України.
У випадку із Маріуполем Володимиру Зеленському знадобилося майже 4 роки, щоб вирішити створити військову адміністрацію.
Міські та селищні ВА підпорядковуються обласним військовим адміністраціям. Там, де обласних ВА не створено, місцеві підпорядковуються безпосередньо президенту.
Тобто у випадку із Маріуполем всі важливі рішення (затвердження штату військової адміністрації, використання коштів, ухвалення програм діяльності) будуть затверджуватися в Донецькій обласній військовій адміністрації.
Фінансується діяльність міської військової адміністрації за рахунок грошей місцевого бюджету.
Контроль за витратами, які будуть здійснюватися в рамках повноважень МВА, буде також здійснювати обласна адміністрація.
Військові адміністрації будуть існувати допоки діє режим воєнного стану та протягом 30 днів після його завершення.
Важливі питання до МВА
Редакція 0629 поставила ряд важливих питань щодо подальшої діяльності Маріупольської міської військової адміністрації, і ось які відповіді отримала.
Чи плануються зміни в штаті МВА? Взагалі чи потрібно буде розширювати штат? Якщо так, які саме фахівці будуть потрібні?
Маріупольська міська військова адміністрація (МВА) є новоствореним тимчасовим державним органом. Тому її структура та штатний розпис затверджуються вперше. За законом (ч. 7 ст. 4 Закон України «Про правовий режим воєнного стану») це робить начальник Донецької обласної військової адміністрації. Наразі триває узгодження структури та штатного розпису Маріупольської МВА з Донецькою ОВА. Після завершення цього процесу буде визначено, скільки і які саме фахівці можуть бути потрібні, повідомили в пресслужбі міськради.
Як буде фінансуватися робота ВА? Чи не бачите ви загроз втратити фінансування від донорів через новий статус міськради?
Щодо фінансування (ч. 6 ст. 4 Закон України «Про правовий режим воєнного стану»): діяльність Маріупольської МВА з виконання повноважень органів місцевого самоврядування фінансується з міського бюджету, а виконання інших функцій - з Державного бюджету України.
Надання Маріупольській МВА відповідного статусу знімає обмеження, які існували через те, що депутатський корпус не працював (міськрада не могла затвердити бюджет, не могла ухвалювати програми допомоги, а виконком не міг розпоряджатися левовою часткою грошей, заморожених на рахунках міськради – прим.0629). Це дає можливість разом з Урядом та міжнародними партнерами продовжити чинні програми та запустити нові, які є важливими для громади.
Нагадаємо, раніше в міськраді пояснювали, що міжнародні партнери не готові співпрацювати та допомагати грошима військовим адміністраціям, але можливо, за останні роки позиція міжнародних партнерів України в цьому питанні змінилася.
Чи буде ліквідована міськрада та її виконком?
Ні. Для організації роботи Маріупольської МВА в першу чергу буде визначено порядок взаємодії з Маріупольською міською радою та її виконавчим комітетом, а також затверджено міський бюджет на 2026 рік.
Чи буде збережена робота центрів «ЯМаріуполь», медичних та побутових центрів?
Усі поточні програми підтримки мають бути продовженими. Зокрема, це стосується проєкту підтримки переселенців «ЯМаріуполь». Це мережа з 42 центрів всебічної підтримки маріупольської громади «ЯМаріуполь», яка працює у 22 містах України та щоденно допомагає майже 70 тисячам родин. До неї входять: гуманітарні хаби, побутові центри, медичні хаби, оздоровчі центри та об’єкти соціального житла. За цей час маріупольці отримали майже 900 тисяч гуманітарних наборів, понад 264 тисячі консультацій. Також працевлаштовано майже 5 000 людей, оздоровлено понад 12 тисяч осіб, надано 276 тисяч медичних та 220 тисяч побутових послуг, а більш ніж 1 400 маріупольців отримали соціальне житло.
Які першочергові кроки заплановані вже у статусі МВА?
У проєкті рішення по бюджету Маріупольської територіальної громади планується впровадити щонайменше 7 цільових програм, які охоплять додатковою підтримкою ще більшу кількість маріупольців.
Першочергово передбачається затвердження окремої цільової програми для військових, ветеранів та їхніх родин, яка розробляється разом із ветеранською спільнотою. Водночас звертаємо увагу, що затвердження цільових програм буде можливо після ухвалення Верховною Радою України відповідної постанови, яка надасть начальнику військової адміністрації необхідні повноваження, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Окремий і незмінний пріоритет – соціальне та доступне житло для маріупольців. Спільно з Урядом вже розпочато проєкт «Мій дім. Україна», в межах якого буде збудовано сучасний житловий квартал у Білій Церкві на 1000 квартир. У подальшому планується збільшення обсягів та географії будівництва житлових комплексів для переселенців Маріуполя в таких містах як Львів, Васильків та Дніпро.
Плюси та мінуси військової адміністрації
Створення військової адміністрації – це точно не ідеальне рішення. В Асоціацій міст України вбачають у створенні військових адміністрацій загрозу місцевому самоврядуванню, особливо там, де працюють паралельно і місцеві органи влади, і військові адміністрації.
Радниця голови Асоціації міст України Оксана Продан в коментарі DW казала про часті конфлікти між ВА та міськрадами, в тому числі і через фінансування (і місцеві органи влади, і військові адміністрації фінансуються із місцевих бюджетів, тобто навантаження на місцеву казну збільшується).
Окрім фінансового навантаження, із мінусів – громада втрачає контроль над витратами ВА. За законом, військова адміністрація не зобов’язана звітувати перед громадою про свої витрати, тому що вона не є підзвітним громаді органом.
Проте на практиці багато у питаннях відкритості залежить від позиції керівника ВА. Колеги з інших регіонів України, які вже мали досвід спілкування з військовими адміністраціями, зазначають, що деякі ВА взагалі не відповідають на жоден інформаційний запит, посилаючись на воєнний стан і військову таємницю. Тож це може стати проблемою для громадськості та журналістів.
Вплив громади на те, куди краще за все спрямувати бюджетні гроши, у випадку із МВА, також нивільований. Військова адміністрація не зобов'язана радитися із громадою.
Проте у створенні ВА є і безумовний плюс – гроші місцевого бюджету (а це більше 5 млрд грн.) будуть розморожені. Вони зможуть почати працювати на громаду. Бюджет нарешті буде ухвалений.
Власне, саме необхідність почати використовувати заморожені бюджетні кошти і спонукала владу на Банковій нарешті створити ВА у Маріуполі та ще 9 містах, де також була заблокована робота міських рад.
Але чи будуть ці кошти витрачені ефективно, на користь людям, ось за цим і журналістам, і активістам потрібно уважно спостерігати.
ЧИТАЙТЕ нас в Телеграм-каналі Маріуполь 0629
НАДСИЛАЙТЕ свої повідомлення в Телеграм-бот 0629
ОБГОВОРЮЙТЕ новини в нашій групі Фейсбук - Маріуполь Місто-герой
ДИВІТЬСЯ нас на YouTube