
Повернення й пограбування: як Україна бореться за свою культурну спадщину у війні з Росією
Поки Україна крок за кроком повертає викрадене окупантами культурне надбання, історія кожної знайденої чи врятованої колекції стає частиною більшого процесу — повернення власної ідентичності. У цьому ряду особливе місце займають не лише кримські артефакти чи мелітопольське золото, а й маріупольські музейні втрати, адже Маріуполь став одним із перших міст, де Росія цілеспрямовано знищувала й привласнювала культурну спадщину. Саме тому кожна новина про повернення — це ще й нагадування про ті скарби, доля яких досі невідома.
Про це пише РІА Південь
Найбільше поповнення музейного фонду за часи незалежності
У квітні 2022 року працівники ДБР виявили у Валерія Горбатова, колишнього голови Ради Міністрів Криму, величезну колекцію старовинних українських артефактів. Серед них — унікальний гуннський меч із золотою обробкою, золота візантійська ікона XI–XII століття, стародавні прикраси, шоломи, ікони, а також зброя різних епох.
«Під час шести одночасних обшуків правоохоронці вилучили понад шість тисяч одиниць історичних і культурних цінностей. Серед них — скіфські мечі Акінак, списи, сокири, наконечники стріл, монети еллінізму та посудини трипільської культури», — повідомили в ДБР.
У травні 2025 року слідчі провели нові обшуки у Горбатова та його оточення, де знайшли прихований «другий шар» колекції — понад тисячу артефактів від бронзової доби до пізнього середньовіччя. У списку — гуннський меч, декорований золотом і альмандинами, що стилістично нагадує знамениту гуннську діадему з Мелітопольського музею, викрадену російськими окупантами у 2022 році.
Серед нових знахідок також — обладунки XVI–XIX століть, шоломи від античності до середньовіччя, візантійська золота ікона архангела Михаїла, античні та скіфські старожитності, ікони, колекції холодної зброї та артефакти періоду двох світових воєн.
Походження багатьох предметів чітко вказує: частина колекції була вкрадена з українських музеїв або здобута внаслідок незаконних археологічних розкопок. Йдеться про тіньовий ринок, який роками підживлював мародерство — задовго до повномасштабної війни.
Після викриття справи Горбатов визнав провину та погодився передати державі весь археологічний фонд — понад 7 тисяч одиниць. Частина цих артефактів уже передана до Національного музею історії України. Для країни, що щодня зазнає культурних втрат через російські обстріли й окупацію, це стало не лише юридичною перемогою, а й символом того, що справедливість можлива.
Золото, яке шукає вся країна: як росіяни грабували Мелітопольський музей
26 березня 2022 року російські військові захопили Мелітопольський краєзнавчий музей. Разом із ними всередину зайшов місцевий колаборант Євген Горлачов, якого окупанти призначили «директором». Український суд уже засудив його до 12 років позбавлення волі.
На момент окупації музей налічував понад 66 тисяч експонатів. Особливо цінною була колекція скіфського золота — 302 артефакти IV століття до н.е. Окрім них, у фондах зберігалися архіви, документи, рідкісна зброя та унікальні археологічні знахідки.
Директорка музею Лейла Ібрагімова та її колеги намагалися врятувати найцінніше: вони сховали частину колекції в підвалі, доступ до якого був можливий лише через вузький 90-сантиметровий лаз. Проте окупанти знайшли сховок. За даними прокуратури, вони вивезли щонайменше 1745 предметів, з яких 277 — золоті.
Міністр культури Олександр Ткаченко пояснює: евакуювати колекцію було неможливо — російські війська зайшли надто швидко, а пакування та транспортування таких артефактів потребує спеціальних умов і часу.





Куди Росія вивозить українські скарби
Окупаційна влада системно використовує викрадене українське культурне надбання для створення нових «виставок» на окупованих територіях. У 2025 році в Криму, у «Херсонесі Таврійському», відкрили експозицію з артефактами, незаконно вивезеними із заповідника «Кам’яна Могила». Ініціатором цього «приєднання» став глава зовнішньої розвідки РФ Сергій Наришкін.
Загалом Росія вже внесла до свого музейного каталогу колекції 36 українських музеїв, що є грубим порушенням Гаазької та Женевської конвенцій.
Втрати та порятунок
За даними уряду, в Україні пошкоджено близько 1500 об’єктів культури, у Запорізькій області — 146. Проте рятувальні операції тривають: кам’яні скіфські баби з прифронтових територій уже перевезено до Дніпра, де реставратори працюють над їх збереженням.
Механізму повної реституції поки немає, але Україна активно використовує міжнародні інструменти: Конвенцію ЮНЕСКО 1970 року та Конвенцію УНІДРУА 1995 року. Паралельно триває пошук викрадених артефактів, моніторинг аукціонів і документування всіх втрат. У базі War & Sanctions уже зафіксовано 2316 викрадених культурних об’єктів.
Маріуполь: ще одна лінія культурного фронту
Між історіями Мелітополя та Маріуполя існує спільна логіка: Росія не лише захоплює міста, а й прагне привласнити їхню культурну пам’ять. Якщо в Мелітополі головною метою стало скіфське золото, то у Маріуполі — спадщина Архипа Куїнджі та унікальні фонди місцевих музеїв.
Після руйнування Маріуполя російські військові та колаборанти вивезли з міських музеїв понад дві тисячі експонатів. Серед них — оригінальні роботи Куїнджі: «Червоний захід», «Осінь», «Ельбрус». Це полотна, що становили основу художньої колекції міста. Як і в Мелітополі, російські окупанти назвали це «евакуацією», хоча фактично йдеться про системне викрадення.
Доля цих творів досі невідома. За деякими даними, їх могли вивезти до Донецька або Росії, але жодних документів чи публічних підтверджень немає. Українські експерти наголошують: це класичний приклад культурного мародерства, яке міжнародні конвенції визначають як злочин.
Читайте також:
Музейний артефакт з Маріуполя увійшов до списку найбільш розшукуваних старожитностей світу