• Головна
  • Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети"
14:09, 21 лютого
Надійне джерело

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети"

Китайські компанії допомагають Росії вести “велике будівництво” на окупованій Донеччині, йдеться у великому розслідуванні, яке провела "Реальна газета".

Китай, який позиціонує себе як миротворець та посередник, і побоюється західних санкцій, активно інвестує в російські проєкти на захоплених Росією територіях України. Україна та міжнародна спільнота поки що не дає оцінки такої політики та діяльності Китаю, пише редактор видання Андрій Діхтяренко.

“Росія прийшла”?

Початок весни 2022 року, непримітне селище Мирне Волноваського району Донецької області щойно окуповане російськими військами. 

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-1

Поки на південь від цього населеного пункту армія РФ стирає з землі півмільйонний Маріуполь, до Мирного несподівано приїжджає делегація від керівництва маріонеткової «ДНР».

Гості одразу їдуть на покинутий з 2008 року і частково затоплений Каранський кар’єр, де колись видобували щебінь для будівельних потреб. Наразі цим об’єктом, як пояснили донецькі візитери місцевим мешканцям селища, дуже зацікавилися деякі інвестори. Вже за кілька місяців на кар’єрі розпочинаються підготовчі роботи.

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-2

У серпні 2022-го до будівлі занедбаної фабрики провели електрику, завезли нову техніку та обладнання та одразу почали активно видобувати щебінь, розповіли «Реальній газеті» місцеві жителі. У жовтні 2022-го Каранський кар’єр та фабрику з переробки щебеню відкрили офіційно.

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-3

До травня 2023 року на підприємстві ТОВ «Каранський кар’єр» вже працювали 243 людини, в автопарку містилося 40 одиниць сучасної спецтехніки, а потужності фабрики дозволяли випускати близько 250 тонн на день товарного фракційного щебеню, заявляв заступник директора кар’єру Максим Єфименко в інтерв’ю пропагандистському каналу Оплот».

«Величезні екскаватори видобувають граніт 24 години на добу, зараз він особливо потрібний для відновлення «республіки», – так тоді донецькі медіа описували роботу підприємства та показували у своїх телесюжетах новенькі китайські екскаватори та вантажівки.

Напередодні святкування Дня перемоги 8 травня 2023 року селище відвідав “ВРІО голови ДНР» Денис Пушилін. 

«Запуск селищного підприємства є дуже гідним свідченням того, що Росія прийшла! Росія повернулася!», – так пояснював він на урочистому мітингу мешканцям Мирного таємницю чудового відновлення та запуску Каранського кар’єру. Але «ВРІО» Пушилін збрехав – свою руку до відродження підприємства доклала зовсім не Росія. 

Таємничі інвестори

У лютому 2024-го ватажок «ДНР» знову приїхав до Мирного, на той же кар’єр, відкривати нову фабрику з виробництва бетону. І тепер він, висловлюючи подяку таємничим інвесторам, які вклалися вже у другий промисловий об’єкт на окупованій території України, натякав на фінансування з інших країн.

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-4

«Вибудовуємо взаємодію вже з тими країнами, які нам близькі зараз, у розумінні всіх процесів, що відбуваються, де все працює на благо», – так туманно пояснював Пушилін свої успіхи в залученні інвестицій у селище Мирне. І заявив, що ТОВ «Каранський кар’єр», лише через півтора року після запуску, став найбільшим платником податків до казни окупованої Донецької області.

До речі, саме непоборне бажання функціонерів так званої «ДНР» похвалитися своїми зв’язками на міжнародній арені і дозволило «Реальній газеті» встановити справжнє походження інвестицій у цей, судячи зі всього, прибутковий будівельний бізнес на окупованій території України.

У листопаді 2023 року так званий прем’єр “ДНР” Євген Солнцев заявив про те, що Каранський кар’єр підписав угоди про співпрацю з двома китайськими фірмами.

«ТОВ “Каранський кар’єр“ підписав угоди про співпрацю з двома китайськими підприємствами – фабрикою з виробництва обладнання для подрібнення порід Amma Сonstruction Machinery Co. Ltd та фабрикою з виробництва дробильно-сортувального обладнання Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd», – написав Солнцев у своєму Телеграм-каналі. І виклав фото, де він позує із китайською делегацією на тлі державного прапора КНР. 

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-5
Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-6

«Угоди, зокрема, передбачають реалізацію спільних проєктів з виробництва та переробки будівельних матеріалів, будівництва гірничо-збагачувальних фабрик та дробильно-сортувальних заводів, інформаційно-консультаційну підтримку щодо підбору та постачання обладнання в «ДНР», – заявляв чиновник окупаційної адміністрації.

Джерела «Реальної газети» в окупованому Донецьку кажуть, що китайські інвестиції «зайшли» в проєкт «Каранський кар’єр» із самого початку його окупації ще у 2022 році, але офіційно співпрацю оформили лише через рік. А функціонери угрупування «ДНР» за очі називають підприємством не «Каранським», а «Китайським кар’єром».

Велике будівництво по-китайськи

Дві нові фабрики – з виробництва бетону та подрібнювальну – завдяки проєкту з китайцями, побудували на території Каранського кар’єру минулого 2024 року в найкоротші терміни. 

«Продукція компанії використовується для будівництва доріг та виробництва бетону не тільки у нас у «ДНР», а й у «ЛНР», Херсонській та Запорізькій областях», – так коментували запуск цих об’єктів на місцевому телебаченні.

Ми переглянули десятки публікацій, присвячених роботі цього проєкту у російських та донецьких медіа. Російська пропаганда називає промисловий комплекс, що виріс навколо Каранського кар’єру, серцем так званої «великої забудови», затіяної Кремлем на окупованій території України – мовляв, тепер кар’єр може забезпечити будматеріалами відновлення доріг та житлових будинків. Про те, що дороги та житлові будинки були перед цим зруйновані російською армією, а заводи навколо Каранського кар’єру збудовані китайськими фірмами, у цих публікаціях, як правило, замовчують.

Натомість у місцевих медіа пишуть, куди саме вивозять вантажівки щебінь, граніт та бетон із підприємства – на Маріупольський напрямок. Це укладання асфальтобетону на стратегічних для російської військової техніки трасах Донецьк – Маріуполь, Тельманове – Волноваха, Амвросіївка – Маріуполь та інших приазовських магістралях, це дороги та забудови в самому Маріуполі – ключові для РФ у цьому районі.

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-7

За інформацією, отриманою «Реальною газетою» від мешканців селища Мирне, заводи «Каранського кар’єру» у 2024 році працювали у кілька змін, щоб задовольнити будівельні апетити окупантів, які заливають асфальтобетоном братські могили мешканців українського Маріуполя, вбитих російською армією.

Восени 2023 року подивитися на «велике будівництво» у розбомбленому Маріуполі приїжджала делегація китайських «блогерів» (так візитерів назвали у російських та українських медіа).

Популярна співачка Ван Фан, у рамках цього візиту, заспівала пісню «Катюша» на будмайданчику будівлі, яку Росія зводить на місці Маріупольського драматичного театру. 

За півтора року до того, 16 березня 2022 року, російський військовий літак скинув авіабомбу на будівлю драмтеатру, у бомбосховищі якого ховалися цивільні. Не допоміг запобігти цьому воєнному злочину навіть гігантський напис «ДІТИ». Загинуло за різними оцінками від 300 до 1200 людей.

Після свого турне до Маріуполя китайські гості дали пресконференцію, під час якої Ван Фан розповідала про те, які гнів та обурення у неї викликали розповіді про злочини проти дітей із боку… «українських нацистів». Поряд зі співачкою сидів її чоловік Чжоу Сяопін, відомий і впливовий китайський політик-антизахідник, член 14-го Національного комітету Народної політичної консультативної ради Китаю.

Фірми з провінції Хенань

Що відомо про китайські фірми, які уклали угоду з угрупуванням «ДНР» та будують заводи та фабрики навколо Каранського кар’єру?

«Прем’єр ДНР» у своєму телеграм-каналі називав партнерами ТОВ «Каранський кар’єр» Amma Сonstruction Machinery Co. Ltd (安玛工程设备(河南)有限公司)та Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd. «Реальна газета» вивчила, що відомо про ці два підприємства, і з’ясувала, що обидва зареєстровані в Китаї, при цьому активно ведуть бізнес за кордоном, зокрема з Росією.

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-8

Англомовна сторінка з інформацією про Amma Сonstruction Machinery Co. Ltd (安玛工程设备(河南)有限公司) каже, що фірма виробляє обладнання для широкого використання у китайських та міжнародних дорожніх будівельних проектах. Цікаво, що вказані телефон та адреса – російські. Справжню китайську адресу фірми ми знайшли в іншій базі даних, Sayary: No.51,14th floor, Unit 1,No.95 Jinshui Road, Jinshui district, Zhengzhou, Henan, China 450000. Назва цієї фірми китайською, це ми встановили вже за адресою реєстрації – 安玛工程设备(河南)有限公司。

У ще одній китайській базі даних Tianyancha знайшовся номер телефону, пов’язаний з цією компанією – +86 18803712013 (повний номер є в розпорядженні редакції «Реальної газети»). Ми «пробили» цей телефон за допомогою інструментів OSINT, він виявився прив’язаним до китайської соцмережі WeChat – номер зареєстрований у Женчшу, Хенань, за локацією реєстрації Amma Сonstruction Machinery Co. Ltd. на ім’я Хенгджі Лі, ця людина в базі даних компанії, отриманих за допомогою WireScreen, проходить як Legal Representative. Є велика ймовірність, що саме Хенгджі Лі є на груповому фото з «прем’єром ДНР» Євгеном Солнцевим.

Друга компанія, Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd (中鑫重工机器有限公司), – теж з провінції Хенань. Керівницею фірми, згідно з базою даних Wirescreen, є Liu Chenxia 刘晨), яка, можливо, також присутня на груповому фото з Солнцевим. 

На сайті компанії написано, що Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd «є виробником дробильно-сортувального обладнання в Китаї, виробляє повний асортимент конусних, щокових та ударних дробарок, а також ударних дробарок з вертикальним валом, вібраційних гуркотів та живильників тощо»

Також на сайті та соцмережах цієї компанії йдеться, що вона веде успішний бізнес з Росією.

Згідно зі знайденими нами документами, постачання великої партії обладнання від Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd в Росію від 11 травня 2023 року призначалося Кам’янському щебеневому заводу в Ростовській області.

Ростовська область безпосередньо межує з окупованою частиною Донецької області України, і якась частина цього обладнання далі могла бути – і, швидше за все, легко переправлена ​​на Каранський кар’єр недалеко від Маріуполя. У переліку поставок – дробильне обладнання. Нагадуємо, що угруповання ДНР урочисто відкрило на Каранському кар’єрі на початку 2024 року дробильну фабрику. За тими ж даними з бази даних офіційного імпорту в РФ партія будівельного обладнання Amma Сonstruction Machinery Co. Ltd була відправлена ​​до Росії у грудні 2023 року.

Хлопець з бавовняної плантації

Чому саме фірми з провінції Хенань стали партнерами промислового комплексу на Каранському кар’єрі, цієї ключової ланки у «великому будівництві» навколо окупованого Маріуполя?

Ми знайшли посередників, які допомагали окупантам налагодити зв’язки з Китаєм.

18 березня 2023 р. «прем’єр ДНР» Євген Солнцев проводив зустріч із представниками так званого «Російсько-китайського Центру Гуманітарного співробітництва» 

 Фрагменти відеозапису цієї зустрічі Солнцев виклав у своєму телеграм-каналі: “Для нас, звичайно, дуже важливо, що китайський бізнес або держкомпанії заходитимуть до нас на територію”, – заявляв Солнцев на зустрічі. – «Це для нас, звичайно, підмога. Ми готові надати пул тих підприємств, які ми бачили б найважливішими для нас…» 

“Ми б ще розглядали міста-побратими”, – відповідав йому Чжан Цзінвей, голова Російсько-китайського центру гуманітарного співробітництва з боку Китаю. – Під ці проєкти можна відкрити технопарки, співпрацю з вишами, а також залучення інвестицій у різних галузях».

Хто ж такий Чжан Цзінвей? У подкасті, записаному під егідою російського “Президентського фонду культурних ініціатив”, Цзінвея називають “російським математиком з Китаю” – він із Шенцю, провінція Хенань (звідки і дві компанії Zhongxin Heavy Industry Machinery Co., Ltd і Amma Сonstruction Machinery Co. Ltd, які уклали договори про співпрацю з “Каранським кар’єром)”. Подкаст називається “Як хлопець із бавовняної плантації у провінції Хенань переміг у конкурсі “Лідери Росії”. На обкладинці подкасту Цзінвей позує з міністром закордонних справ РФ Сергієм Лавровим.

Як китайці інвестують в окуповану росіянами Донеччину. Розслідування "Реальної газети", фото-9

Чжан Цзінвей – колишній студент та нинішній аспірант Південного Федерального університету (ЮФУ) у Ростові-на-Дону. Паралельно завзятий студент створив фірму з відправки китайських студентів до російських вишів. На базі цієї фірми відкрив мовну школу і навіть збирався “створити на Півдні Росії єдину платформу, яка об’єднає китайців у діаспору”. У подкасті Цзінвей фантазував, що хоче створити в Ростові своє “місто в місті”, Чайнатаун ​​- з китайськими ресторанами, філією китайських університетів та технопарком, куди він збирається “запросити китайських чиновників та бізнесменів робити спільні проєкти на Півдні Росії”: 

«Я говорю своїм китайцям, яких курую: “Ми зараз стоїмо біля машини історії. Раніше такі машини проходили повз, зараз вона зупинилася перед нами. І ми не маємо іншого виходу, окрім як сісти в неї і їхати вперед”, – заявляв Чжан Цзінвей.

У результаті “машина історії” привезла Цзінвея максимально близько до окупованих Росією територій України. «Хлопець із бавовняної плантації» не лише допомагав «прем’єру ДНР» Солнцеву укладати угоди з китайськими фірмами, а і як науковець брав участь у розробці технологій для російського оборонпрому. У серпні 23 роки російські ЗМІ написали про нього: 

“Аспірант ПФУ з Китаю створив ефективну мережу для швидкого виявлення цілі за допомогою безпілотників. 

Молодий вчений запропонував полегшений та ефективніший алгоритм під назвою «L-YOLO». Він включає нову головку виявлення для підвищення точності пошуку невеликих цілей, а також змінений розмір осередків прив’язки, що відповідає масштабам потенційних цілей, з використанням алгоритму кластеризації. «Алгоритм L-YOLO має не тільки високу ефективність виявлення невеликих цілей, але й легшу модель, підтверджуючи, що виявлення цілей з безпілотних літальних апаратів має хороші перспективи застосування. Порівняно з YOLOV5 наш алгоритм продемонстрував скорочення обчислювальних витрат на 42,42% та кількості параметрів на 48,6%», – розповів Чжан Цзінвей. 

Наразі у цьому напрямку Чжан Цзінвей активно співпрацює з Пекінським науково-технічним університетом та Хенаньським професійним університетом легкої промисловості (партнери Південного федерального університету)… У сучасних реаліях розвиток безпілотної авіації стає ще більш актуальним і є одним із пріоритетних завдань Росії”.

ЧИТАЙТЕ нас в Телеграм-каналі Маріуполь 0629

НАДСИЛАЙТЕ свої повідомлення в Телеграм-бот 0629

ОБГОВОРЮЙТЕ новини в нашій групі Фейсбук - Маріуполь Місто-герой

ДИВІТЬСЯ нас на YouTube

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Голос міста
Чи здатні ви пробачити росіян?
проголосувало 2417 відвідувачів
Ні, ніколи
80,3%
Можливо колись, через багато років. Можливо, наші діти пробачать
10,3%
Я намагаюсь про це не думати
5,1%
Я не засуджую росіян і зараз
4,2%
#Маріуполь #Китай #кар'єр
live comments feed...