Бензинова криза, яку спричинили удари українських Збройних Сил по нафто-переробних заводах РФ, дісталася меж окупованих територій України.
За оцінками російських експертів, наразі від 15 до 20% потужностей паливної промисловості виведено з ладу, що призвело до дефіциту бензину, черг на заправках і рекордного зростання цін. Криза може затягнутися мінімум до зими 2025-2026 року, але якщо удари по НПЗ будуть тривати, то експерти не беруться прогнозувати подальший хід подій.
Проблеми з бензином у російських регіонах почались ще на початку літа, проте критично загострилася ситуація у серпні. Найсильніше дефіцит пального відчули у віддалених регіонах Росії, зокрема Приморському краю, на Курилах (де повністю припинили продаж бензину для населення), у Забайкальському краї, а також окупованому Криму, де ввели продаж бензину за талонами.
На сході та півдні окупованої частини України тривалий час ситуацію із бензином окупаційна влада тримала під контролем. Пальне було в наявності, ціни хоч і зростали, але дуже повільно.
Все змінилося наприкінці серпня.
Редакції видань РІА Південь (Запоріжжя) https://ria-m.tv/ua , 0629.com.ua (Донеччина) та 0642.ua (Луганщина) провели спільне дослідження ситуації в регіонах. І вона - невтішна.
Не більше 20 літрів на авто: на окупованій Луганщині бензин став дефіцитним товаромПроблеми з пальним на окупованій частині Луганщини почались з середини серпня. У Луганську та інших містах спостерігаються великі черги на автозаправках, а попит на бензин через ажіотаж водіїв лише за вихідні зріс на 60%, повідомляють місцеві окупаційні медіа.
Причиною дефіциту окупаційна адміністрація називає перебої в логістиці та удари Збройних Сил України по паливній інфраструктурі регіону. Саме вони «винні» у зменшенні до катастрофічного рівня запасів пального.
«Посадовці» так званого «міністерства палива, енергетики та вугільної промисловості ЛНР» запевняють, що контролюють ситуацію. За їхніми словами, до регіону вже організовані додаткові поставки, а щодня здійснюється моніторинг забезпечення міст і районів. Водночас вимушено визнають, що логістика повністю не відновлена, а перебої з доставкою залишаються.
Очільник «міністерства» Костянтин Роговенко пообіцяв, що найближчим часом бензин завезуть на понад 40 автозаправних станцій. Він також заявив, що «панічні настрої серед населення» та масові закупівлі пального лише погіршують ситуацію.
Крім проблем із логістикою, окупаційна адміністрація заявляє про атаки українських дронів на паливну інфраструктуру, зокрема на АЗС у Сєвєродонецькій агломерації. Так званий «заступник міністра мінпаливенерго ЛНР» Андрій Єлісєєв взагалі запропонував водіям «геніальний» засіб вирішити проблему - «не купувати бензин». Бо «якщо масова закупівля продовжиться – відновлення нормального постачання затягнеться», - попередив Єлісеєв.
Попри обіцянки окупаційних «посадовців» про швидке розвʼязання “пальної кризи”, місцеві жителі й далі скаржаться на довгі черги та відсутність бензину на більшості станціях. На деяких зараз виставляють спеціальні конуси, щоб водії навіть не заїжджали на заправку.
Так, наприклад, навіть у «столичному» Луганську є місця, де палива немає зовсім. Водії кажуть, що їхати на заправки в районі Старта, Леніна, під естакадою та біля 1 Травня - марно. На тих же небагатьох АЗС, де все ж є пальне, його відпускають не більше 20 літрів на авто.
Бензинова турбулентність у «ДНР»: ціни полетіли вгоруСайт 0629 відстежував ціни на пальне в окупованому Маріуполі з кінця 2024 року. До останнього моменту вони тримались. Підвищення цін, яке фіксувалось, коливалось з кроком 50 коп. - 1 руб. І це давало людям ілюзію стабільності. Проте з середини серпня ситуація різко погіршилася, а до цінового шоку додався дефіцит.Зараз на території Донецької області, окупованої росіянами, вартість пального вище, ніж у сусідніх регіонах. Якщо ще на початку року вартість пального тут була лише трохи вищою за середньоросійську, то нині розрив сягнув рекордних показників: літр АІ‑92 коштує близько 67 рублів, а АІ‑95 — понад 74 рублі, що на 8–10 рублів дорожче, ніж у більшості регіонів Росії.
На фото - заправка у Маріуполі. Ексклюзивне фото 0629
Для місцевих водіїв, аграріїв та перевізників це означає не просто додаткові витрати, а й зростання цін на товари та послуги, які залежать від транспортування. На тлі загального падіння купівельної спроможності населення бензинова криза стала ще одним чинником соціальної напруги.
Основні причини кризи очевидні.
По-перше, регіон повністю залежить від постачання з Росії, не маючи власних запасів чи нафтопереробної інфраструктури. Будь-які перебої у роботі російських НПЗ чи стрибки біржових котирувань миттєво відображаються на цінах у Донецьку та Маріуполі. Серпневі атаки України на Новошахтинський НПЗ стали серйозним ударом по ланцюжку поставок.
По-друге, у середині серпня на Санкт-Петербурзькій товарній біржі було зафіксовано історичні максимуми — А-92 перевищив позначку у 71 тисячу рублів за тонну, А-95 знову сягнув понад 80 тисяч. Це спричинило різке подорожчання оптових партій і вдарило по роздрібних мережах.
По-третє, літо традиційно приносить зростання споживання пального через відпустки, зробу врожаю та збільшену мобільність населення. В умовах дефіциту навіть невеликий стрибок попиту перетворюється на кризу.
Вартість пального на АЗС Донецька
Вартість пального на АЗС Єнакієво
Вартість пального на АЗС Макіївки
Представники окупаційної «влади» публічно обіцяють «стабілізацію» та посилаються на рішення Москви тимчасово заборонити експорт пального, щоб наповнити внутрішній ринок.
"З початку року оптові ціни на бензин АІ-92 зросли на 13,4 рубля за літр, на АІ-95 - на 20,8 рубля. Це рекордне зростання з 2015 року. Ми усвідомлюємо, як зростання цін впливає на ваш бюджет і роботу підприємств. Просимо повідомляти про випадки значного завищення цін на АЗС”, — кажуть окупанти і, як і раніше, підміняють вирішення проблеми пошуком “винних”, кого можна области штрафом.
Як кажуть маріупольці , «контролювати можна тільки папірці, бензин від цього не з’явиться».
Мелітополь і Токмак: окупанти ввели обмеження на продаж бензинуУ Мелітополі на АЗС ввели обмеження на продаж бензину. Кожен ранок у водіїв починається з «квесту»: знайди бензин на АЗС і попроси у сусіда пару літрів до заправки.
Якщо в середині серпня майже на всіх заправках ПММ марки А95 і А92 був відсутній, то з 25 серпня ситуація покращилася — бензин з'явився, але в недостатній кількості. Тому на АЗС на одне авто пальне продають не більше ніж на 1000 рублів.
Ціни на АЗС різняться.
Ось як описують ситуацію з пальним в Мелітополі читачі РІА Південь: